R nine T

Stílusos egyéniség: BMW R nineT teszt

Új motor teszt

Macko | 2014. augusztus 22. péntek

, , , , , , ,

Motorkerékpár gyártásuk kilencvenedik évfordulójára nagyon egyedi és izgalmas motort kellett kigurítaniuk a bajoroknak. Ez lett az R nineT.

Egy cég életében a minél magasabb számot mutató kerek évfordulók komoly jelentőséggel bírnak. A bajor járműgyártó motorkerékpár ágazata, a BMW Motorrad elérte a szegmensben igencsak komolynak számító 90 esztendős kort, amelyről nyilvánvalóan méltó módon kellett megemlékezniük. Máshol lehet hogy elég lett volna, ha csak valamilyen jubileumi fényezést mázolnak valamelyik vasukra – mondjuk ki lehetett volna dobni egy R1200R Classic 90th Edition-t is. De nem a BMW-nél – ott ennyi nem elegendő. Összehoztak tehát egy teljesen egyedi és eredeti, a jelenlegi termékpalettától jelentősen eltérő motort. Ez lett az R nineT – amelyet tavaly év legvégén kezdtek el gyártani, és amely annyira telibe találta a piac igényeit, hogy volt ahol értékesítéseit tekintve legyűrte a nagy GS-eket. Ez pedig több mint bizonyíték, hogy jó lett a gép. Nézzük, milyenre sikerült!

A BMW R nineT technikájának nagy része megegyezik a már emlegetett boxer motoros bajor csupasz testvérével, az R1200R-rel. A legutolsó generációs, lég-olaj hűtéses DOHC erőforrás teherviselő elemként van beépítve a térhálós acélcső vázba és forgatja a hat sebességes váltón és a Paralever hajtáson keresztül a hátsó kereket. Elöl viszont olyat találunk, amit a hagyományos oldaldugós bajor vasakban régóta nem: teleszkópokat!

Összességében filigrán kis masina a BMW R nineT

Összességében filigrán kis masina a BMW R nineT

Az első rugózó elemek a konszern új soros négyhengeres meztelen torpedójából, az S1000R-ből származnak. A fordított teleszkópok nem állíthatók, de az R nineT célterületét tekintve erre nem is igen lett volna szükség – tehát semmi értelme nem lett volna akár a szupersport-testvér S1000RR telóit, akár egy elektronikus futóműállítást beépíteni (utóbbi az S1000R-ben is van, de itt kihagyták). Így marad két elég szigorúra hangolt, 120 milliméteres mozgásra képes teló – kiegészítve egy kormány-lengéscsillapítóval.

"Az igazi motor egyszemélyes"

“Az igazi motor egyszemélyes”

Gyönyör a köbön

Azonban ne ragadjunk le az R nineT technikájánál, mert egyrészt abban kevés az újdonság, másrészt talán nem is az a motor lényege. Sokkal inkább a minden részletre kiterjedő alaposságú formatervezés. Amely gyakorlatilag kompromisszumot nem ismerve igyekszik a motor legapróbb részletét is egy jubileumi modellhez méltó módon különlegessé és egyedivé tenni.

Az ördög a részletekben rejlik

Az ördög a részletekben rejlik

Kezdve az első lámpától (amely letisztult csupasz motorhoz méltó módon egyszerű kör alakú) a számos kovácsolt alumínium alkatrészen át (mint például a tank oldalsó és a légszűrő szívócsatornájának borítása) a roppant igényesen megvarrt ülésig. Azt mondani sem kell, hogy mindenhol büszkén tűnnek fel a gravírozott, hímzett vagy éppen mart “R nineT” és “BMW Motorrad” feliratok – mert hát ez a motor nagyon nagy részt a büszke német öntudatról szól! Böngésszétek képgalériánkat – ott több csemegét találtok, mint amit írásban érdemes részletezni.

Gyönyörű a szívócső

Gyönyörű a szívócső

Nem színes egyéniség

A bajorok motorkerékpár-gyártásuk kilencven esztendejének kívántak emléket állítani. Ez pedig komoly dolog, az elegancia sokkal jobban illik hozzá, mint holmi csiri-csáré színeskedés. Ennek megfelelően a BMW R nineT egyetlen színben létezik: klasszikus fekete – gyengébbek kedvéért “Black Storm metallic” fődarabok (mint a 17 literes alumínium üzemanyag-tartály és maga az acélcső-váz) komorságát ezüst- és nyers fémszínű kontrasztárnyalatokkal dobták fel a formatervezők.

A radiális első fékek brutálisan lassítják a motort - természetesen szériában blokkolásmentesen

A radiális első fékek brutálisan lassítják a motort – természetesen szériában blokkolásmentesen

Ugyanakkor a motor nagyon is sokszínű – de ez főleg a formaiságában nyilvánul meg. Ugyanis már a gyárban úgy tervezték meg, hogy a hátsó váznyúlvány (amely alapkivitelben egy dupla ülést hordoz) a megfelelő cseredarabok beszerzése után otthon, néhány mozdulattal átépíthető legyen. A hátsó nyúlványt lekapva varázsolhatunk belőle igazi cafe-racert (ilyen tesztmotorunk is), de akár a vezető ülésével véget is érhet az egész felépítmény. (Azt azért nem árt tudni, hogy utóbbi kiépítés csak zárt pályán használható, hiszen a rendszám rögzítésének hiányában utcán kissé nehézkes közlekedni vele.)

Nyeregbe!

Az első teleszkópok az S1000R-ből származnak

Az első teleszkópok az S1000R-ből származnak

Nyilvánvalóvá vált tehát, hogy a BMW R nineT beszerzésére az egyik fő ok a motor megjelenése, stílusa, egyénisége és varázsa. Némi túlzással elég lenne megvenni, hazavinni, betenni a garázsba – vagy a nappaliba! – és gyönyörködni benne. A többségünk azonban általában használni is szeretné a motort, így mindenképpen nagyon izgalmas kérdés, hogy a hagyományos teleszkópokkal kombinált hátsó Paralever rendszer hogyan működik a valóságban – vagyis az úton.

A kormány-lengéscsillapító létszükséglet

A kormány-lengéscsillapító létszükséglet

Induljunk azonban még onnan, amikor felpattanunk az R nineT igen keményre párnázott, esetünkben egyszemélyes ülésére. A motor ugyanis – bár pontos fizikai méreteit összehasonlítva mondjuk az R1200R-rel ezt nem is igazán értjük – egészen kicsi. Mélyebbre nőtt pilótáknak nyilván áldás az alacsony ülés – a magasabbaknak pedig nem éppen az annak csekély távolsága a lábtartóktól. A kormány pozícióját azonban jól találták el, az a motorosok többségének jó helyen lesz.

Minden porcikája élő

A blokk az utolsó lég-olajhűtéses boxer

A blokk az utolsó lég-olajhűtéses boxer

Beröffentve az 1’170 köbcentiméteres boxert jól ismert, sőt szándékosan elég nyersre hagyott vibráció fut végig mindenen – rajtunk is. A váltó határozottan veszi be az egyest, majd elindulunk. Nagyon határozottan veszi a gázt, remekül gyorsul és egészen bizonyosan sokkal többre képes, mint amit mi a szélvédelem teljes hiányában kibírunk a hátán. Minden váltás előtti gázelvétel, majd az újabb terhelés végigfut az egész szerkezeten, amellyel így már egyenesben is eseménydús a motorozás.

Az Akrapovic dobok esztétikailag is szépek - meg akusztikailag is!

Az Akrapovic dobok esztétikailag is szépek – meg akusztikailag is!

Hát még amikor elérjük az első kanyart! A tesztútvonal első részét sikerült nagyon hitvány minőségű utakon megtenni – az egyik következménye ennek az volt, hogy nagyjából harminc kilométerenként megálltam pisilni, a másik pedig hogy ha lett volna vesekövem, azt tuti megszülöm ott menet közben… Ja, és közben némi jellemformáláson is átestem – mert hogy a motor eleje úgy van hangolva, hogy – főleg rossz minőségű aszfalton – állandó közelharcot kell vívnunk az íven maradásért.

A BMW R nineT a puszta motorozásról szól

A BMW R nineT a puszta motorozásról szól

Nem rosszindulatúan teszi mindezt, mert miután az első sokkon túl vagyunk, nyugodtan el tudjuk vállalni a kanyarokat ugyanazzal a sebességgel, mint egy sokkal kényelmesebbre hangolt futóművel és hosszabb rugóutakkal szerelt géppel. Csak közben folyamatosan dolgozunk – de ez jó úton is igaz. Itt nem csak oda kell bökni egy kis kormánytolást a jobb oldalra a jobbos ív megkezdésekor, hanem tükörsima aszfalton is egyfolytában nyomnunk kell a markolatot kanyarodás közben. Gyakorlatlan motorosnak ez lehet hogy ellenszenves, de akinek van rutinja egy motorkerékpár tudatos irányításában, annak inkább gyönyörűséget okoz a dolog.

Igazi egyéniség

Egy klasszikus csupasz motor elejének így kell kinéznie

Egy klasszikus csupasz motor elejének így kell kinéznie

Összességében tehát a BMW R nineT pontosan olyan lett, amit a bajor mérnökök szerettek volna elérni. Egy semmivel – de a márka többi modelljével sem! – össze nem hasonlítható, külsejében és motorozási tulajdonságaiban egyaránt roppant markáns egyéniséggel rendelkező motorkerékpár. Egyfelől külső jegyeiben is egyedi, igényes és szépséges műalkotás, másrészt pedig egy nagyon határozott személyiséggel rendelkező jármű. Amely pontosan arról szól, amit a marketingesek az első sajtóanyagában megfogalmaztak: “a motorkerékpár-rajongók sokaságának a motorozás stresszmentes és hamisítatlan élménye utáni vágyát váltja valóra”.

Folyamatos munka minden megtett méter

Folyamatos munka minden megtett méter

Engem már csak egy dolog érdekel. Mit fognak kigurítani a még jubileumibb, századik évfordulóra? A kíváncsiság komoly motivációt ad arra nézve, hogy igen csak meg kellene élni 2023-at…

Műszaki adatok

 BMW R nineT
ERŐFORRÁS
MOTORTÍPUS
Kéthengeres, lég-olaj hűtésű, hengerenként négy szelepes, DOHC vezérlésű boxermotor
HENGERŰRTARTALOM (CM3)
1’170
FURAT X LÖKET (MM)
101/73
SŰRÍTÉSI VISZONY
12,0:1
KEVERÉKKÉPZÉS
BMS-K+ elektronikus üzemanyag-befecskendezés
TELJESÍTMÉNY (KW/LE/FORDULAT)
81/110/7’750
FORGATÓNYOMATÉK (NM/FORDULAT)
119/6’000
INDÍTÁS
Önindító
VÁZ TÍPUSA Acélcső térhálós csőváz, teherviselő motor
ERŐÁTVITEL
TENGELYHAJTÁS Kardántengely
TENGELYKAPCSOLÓ
Hidraulikus működtetésű szárazkuplung
VÁLTÓ
Körmös kapcsolású, hatfokozatú
FELÉPÍTÉS
VILLASZÖG / UTÁNFUTÁS (FOK / MM) 64,2 / 102,5
FUTÓMŰ ELÖL
Fordított teleszkóp, 46 mm belsőcső átmérő, 120 mm rugóút
FUTÓMŰ HÁTUL
Paralever központi rugóstag, 120 mm-es rugóút
ELSŐ FÉK
Ø 320 mm dupla féktárcsa, 4 dugattyús féknyergek, ABS
HÁTSÓ FÉK
Ø 265 mm féktárcsa, 2 dugattyús féknyereg, ABS
GUMIABRONCS ELÖL
120/70-ZR 17
GUMIABRONCS HÁTUL
180/55-ZR 17
MÉRETEK
HOSSZÚSÁG/SZÉLESSÉG/MAGASSÁG (MM)
2’220/980/n.a.
TENGELYTÁV (MM)
1’476
ÜLÉSMAGASSÁG (MM)
785
ÜZEMANYAGTARTÁLY TÉRFOGATA (L)
17
SAJÁT TÖMEG MENETKÉSZEN (KG)
222
MEGENGEDETT ÖSSZTÖMEG (KG) 430
MENETTELJESÍTMÉNYEK
GYORSULÁS 0-100 KM/H (MP) 3,6
VÉGSEBESSÉG (KM/H) >200
FOGYASZTÁS 120 KM/H (L/100KM) 5,8
FOGYASZTÁS 90 KM/H (L/100KM) 4,5
ALAPÁR (FORINT, 2014. AUGUSZTUS)
4.718.000.-

 

(A cikk az Onroad.hu-n jelent meg)

avagy minden amit egy BMW motorkerékpár kíván