C600Sport

Több, mint aminek látszik

Teszt: BMW C600Sport

eko | 2012. október 11. csütörtök

Mindig is tetszettek a robogók. Pedig állítólag azok nem is igazi motorok. Legalábbis sokak szemében félúton vannak a rokkantaknak való triciklik és a csopperek között.

A fenti megállapítást az is igazolni látszik, hogy mennyien intenek (azaz köszöntenek motorosként), ha egy robogós jön szembe. Szinte senki. Érdekes módon ha ketten ülünk a motorizált bevásárlókocsin akkor azért többen. Mintha egy motor attól lenne motor, hogy kuporogni kell rajta. Pedig semmi sem ad akkora szabadságot, mint egy robogó. Valami olyasféle szabadságról beszélek, mint a személygépkocsik között a pickup. Apró különbségek teszik naggyá a robogózást és a pickupozást. A platós kistehernél csak annyi, hogy az ember a hátizsákját nem a csomagtartóban helyezi el, hanem csak lazán feldobja a fülke mögé a platóra és már mehet is. Robogónál pedig a topcase-t az ülés alatti, vagy a láb előtti tároló helyettesíti. Pár másodpercnyi különbségek ezek csupán és mégis mekkora jelentősége van. Ahogy a pickupos, úgy a robogós is külön faj

Szerintük nem is vonatkoznak rá azok a szabályok, mint a többi közlekedöre. Egy “rendes” motoron a legtöbb jóérzésű ember rosszallóan nézi a rövidgatya-bukósisak kombót, míg egy robogón szinte elfogadott dolog. Sőt, inkább egy full bőrbe öltözött vezető mutat idegenül. Pedig ha elcsúszik valaki, akkor ugyanolyan sérüléseket tudhat magáénak, teljesen mindegy milyen motoron ül. A fizika nem válogat. Egy robogósnak ilyenkor nagy árat kell fizetnie egy kis lazaságért. De ez minden értelemben igaz. Egy ilyen gép a tudásához képest drága, nehéz és sokat fogyaszt. Pont mint egy platós kisteher. Kiegészülve azzal, hogy abban annak nagyon buta futóműve miatt még az utazás sem mindig felemelő. Ez a robogóknál is így volt eddig. De csak eddig. Innentől azonban ez már nem állja meg a helyét.

 

A C600Sport burkolatai is az agresszivitást és a sportosságot igyekeznek sugallni (a képre kattintva galéria nyílik)

A C600Sport burkolatai is az agresszivitást és a sportosságot igyekeznek sugallni 

 

A szuperlatívusz

A C600Sport futóműve felrúg minden szabályt amit eddig az elődei lefektettek. Erre egy kis félreinformálás után döbbentem rá. Történt ugyanis, hogy Vecsésen azzal kaptam meg a motort, hogy ABS van benne, de kipörgésgátló nincs. Pedig jelentem van. Szép finoman teszi is a dolgát, bár igaz, hogy elég lassan. Eltelik vagy egy jó másfél másodperc mire észreveszi, hogy szabályozni kéne. Ezt akkor vettem észre, amikor Vecsés után elmentem meglátogatni Mackót. Náluk most csinálják a közművet az utcában (már egy jó ideje) és csupa murva és föld minden.

 

Az ABS-t fennen hirdeti még a felirat is. A kipörgésgátló csendben (és a háttérben) teszi a dolgát

Az ABSét fennen hirdeti még a felirat is. A kipörgésgátló csendben (és a háttérben) teszi a dolgát

Ott húztam egy kövéret, és csodálkozva vettem tudomásul, hogy a nemlétező kipörgésgátló bizony működik. Bár annyit gondolkodik, hogy esőben, vagy igazán csúszós úton szerintem egy picit későn reagálna, de beavatkozik. Ezt próbálgattam, miközben megfeledkeztem egy kicsit magamról. Amikor azonban észrevettem, hogy túl gyorsan jön az utca vége, lepillantottam a sebességmérőre, és az hetvenet mutatott. Egy olyan helyről beszélünk, ahol a saját “rendes” motorommal már ötvennél legszívesebben felállnék a nyeregből. Pedig annak nagy kereke van, és gombnyomásra állítható futóműve. 

 

Bal oldalon jól látszik a rugóstag, amelyet a fehér rugóval még ki is hangsúlyoztak. Nagyszerűen teszi a dolgát!

Bal oldalon jól látszik a rugóstag, amelyet a fehér rugóval még ki is hangsúlyoztak. Parádésan teszi a dolgát!

Persze földútra nem nehéz jó futóművet csinálni. Meg szerpentinre sem. De egy olyat megalkotni, ami mindkét helyen ilyen mesterien megállja a helyét, szinte lehetetlen. Ha még azt is figyelembe vesszük, hogy a kis kerék, és a nagy rugózatlan tömeg milyen kihívások elé állítja a tervezőket, akkor azt kell mondanom, hogy nem hiszem el, hogy ez így sikerülhetett. Egyszerűen csodaszámba megy a dolog, nem csak a robogók között, hanem abszolút értelemben is. Szerpentinen nagyobb tempó esetén a elég csupán a gondolatainkkal irányítani a C600Sport-ot. Nincs szükség semmilyen tudatos beavatkozásra a kormányon keresztül. Ahová nézünk, a motor arra megy. 

 

Az én testmagasságom mellett fejedelmi a kényelem

Az én testmagasságom mellett már parádés a kényelem

Azonban ha csökken a tempó, akkor azért figyelni kell arra, hogy túl könnyen kanyarodik. Ha nem figyelünk negyven alatt már szinte beesik a kanyarba, jobban akar fordulni, mint ahogy szükséges lenne. Ezért aztán igazán nagyobb tempónál öröm vele az élet. Ezzel is az önfeledt kanyarvadászatra csábít, engedi egészen extrém mértékig dönteni magát, hamar le lehet tenni koptatócsavarig, amely – hagyományos lábtartó nem lévén – a középszenderen kapott helyet. Bár ezzel vigyázni kell, mert mivel ez az elem nem hajlik fel, könnyen kiemelheti a motort és kész a baj. Tudom, hogy kicsit hangsúlyos lett a futómű taglalása, de muszáj volt, mert tényleg nagyon jó. Ez innentől már akkor is egy jó robogó lenne, ha a többi része csak átlagos, vagy akár picivel az alatti lenne.

Átlagos és átlag feletti

Nos ami a motort illeti az hozza is az átlagot. Már ami a 600 köbcentiméteres robogókat illeti. Kéthengeres mivoltának köszönhetően viszonylag kevesebb vibrációval és szépen húz. Tulajdonképpen sokkal erősebbnek érződik, mint amilyen valójában. A katalógus 7,1 másodperces százra gyorsulást ad meg rá, amit tulajdonképpen egy diesel Golf is tudhat, de a nyeregben ülve az az érzésünk, hogy ennél sokkal jobban megy. Nálam a teljes teszt alatt 5,5 litert fogyasztott (mondom: diesel Golf), de ebben azért benne volt az is, hogy sokszor kihasználtam a motor dinamikáját. Egy tartós vegyes használat esetén nem valószerűtlen az öt liter alatti érték. Ez a közvetlen konkurenseinél azért kevesebb, de egy 50 lóerő körüli motorhoz képest még mindig sok. Ez a nagy súly és a CVT (fokozatmentes ékszíjautomata) váltó hátránya.

 

A nappali fényt külön gombbal tudjuk aktiválni, ...

A nappali fényt külön gombbal tudjuk aktiválni, …

... működéséről a műszerfal is tájékoztat, ...

… működéséről a műszerfal külön tájékoztat, …

... és még akkor is remekül látszik, ha szemből érkezik a napsütés

… és még akkor is remekül látszik, ha szemből érkezik a napsütés

Cserébe viszont ott a kényelem. Még semmilyen motoron nem tudtam ennyire elterpeszkedni. 180 centimmel nem tartozom az alacsonyabbak közé, de ezen a gépen akár teljesen nyújtott lábbal is tudtam ülni. A térdem a legszűkebb manőverek alkalmával sem volt útban a kormánynak, igazából annyira nagy a hely a motoron, hogy az már zavaró. Ha utast veszünk a fedélzetre, akkor leginkább úgy ülünk egymás mögött, mint egy buszon, de semmiképp sem olyan intim közelségben, mint egy motoron várnánk. Utasaim mindig panaszkodtak is, hogy túl nagy légörvényeket kavarok és messze vagyok ahhoz, hogy átkaroljanak. Csajozni tehát nem jó. Nem jó már csak azért sem, mert nem túl szerencsés az oldalidom és a lábtartó egymáshoz viszonyított helyzete. Ha valaki nem extrém O-lábbakkal született, akkor vagy az idom nyomta a vádliját, vagy a lábtartó nem esett neki jó helyre. Így hosszú távon fárasztó pozícióba kényszerültek. (Bár felfoghatjuk ezt úgy is, hogy mégiscsak jó vele csajozni, és a motor segít megmutatni, hogy ki az, aki nagyon szét tudja tenni a lábát úgy, hogy közben át is karol vele…) Ettől eltekintve egyébként hátul is fejedelmi a kényelem. 

 

Ilyen a plexi legalsó állása, ...

Ilyen a plexi legalsó állása, …

... a legfelső pedig ilyen. Nagy az állítási tartomány, nekem mégsem volt megfelelő a szélzaj-komfort

… a legfelső pedig ilyen. Nagy az állítási tartomány, nekem mégsem volt megfelelő a szélzaj-komfort

Engem ugyan még egy picit zavart a plexi kialakítása, ami három fokozatban állítható. Ez nekem a zajos, a nagyon zajos, és az elviselhetetlenül zajos pozíciókat jelentette, de én ugye plexifób vagyok, ezért ezen véleményemet nem kell komolyan venni. 

 

Állítani szerszám nélkül tudjuk - megállni persze nem árt hozzá

Állítani szerszám nélkül tudjuk – megállni persze nem árt hozzá

Ami a motor elektronos rendszerét illeti: az hozza a BMW-ktől elvárt szintet. Az óracsoport minden lényeges és lényegtelen dologról tájékoztat. Itt meg kell említenem viszont, hogy nem értem az alacsony üzemanyagszintre figyelmeztetés logikáját. Ilyenkor ugyanis egy számláló arról kezd el minket tájékoztatni, hogy mennyit mentünk a sárga jelzés felvillanása óta. Ebben nem látok logikát. Különösen úgy nem, hogy a többi BMW-n a még megtehető távolság látszik ilyenkor, ami itt is sokkal célravezetőbb lenne. 

 

A Flex Case tárolórendszernek hála akár két bukó is elfér az ülés alatt, ...

A Flex Case tárolórendszernek hála akár két bukó is elfér az ülés alatt, …

... igaz, a kinyitott tárolórekesz ilyenkor a kerékre lóg, ...

… igaz, a kinyitott tárolórekesz ilyenkor a kerékre lóg, …

... erről pedig a műszerfal jobb felső sarka tájékoztat is (csak hogy értsük, miért nem indul be a motor)

… erről pedig a műszerfal jobb felső sarka tájékoztat is (csak hogy értsük, miért nem indul be a motor)

A fékeket viszont szerencsére nem érheti kritika. A márkánál megszokottaktól eltérő módon ugyan ez nem részintegrál fék, itt a jobb oldali karral csak az első, míg a ballal csak a hátsó kereket fékezzük, de ez könnyen megszokható dolog. Sőt, nekem tetszik is, hiszen ifjúkorom motorjaira emlékeztet, ahol még nem kutyulták össze az egészet.  Ráadásul a hátsó fék nyomáspontja annyira határozott, mintha nem is hidraulikus lenne az átvitel. Az elsőé egy picivel lágyabb, de mindkét kar kis erőt igényel. Itt is igaz az, ami a robogó egészét jellemzi, hogy sokkal könnyebbnek érződik, mint amilyen valójában. A blokkolásgátló működésén jól tetten érhető, hogy az utóbbi években mennyire felgyorsult a fejlődés e téren. A szabályzás gyors és a karokon érződő visszajelzések már sokkal kevésbé tolakodóak, mint a néhány évvel ezelőtt piacra dobott gépeknél. Ráadásul már egészen kis sebességnél is ugyanolyan finoman teszi a dolgát, mint nagyobb tempó esetén. Nem válik az utolsó métereken sem darabossá. 

Nem is pickup, inkább hullámvasút!

Összességében a motor legnagyobb előnye a legnagyobb hátránya is. Itt nem kell negyedórás tanfolyam a motor kezeléséhez. Ezt nem csak egy ember, de bármelyik főemlős is eltudná vezetni. És valószínűleg ez az, ami sokaknak nem tetszik. Nem tetszik nekik, hogy nem kell váltani, nem tetszik nekik, hogy nem kell rajta kuporogni, sokaknak már az ABS jelenléte sem tetszik. Pedig a vidámparkban sem kell váltogatnunk vagy a fékkel bajlódnunk a hullámvasúton, mégsem kérdőjelezi meg senki az élvezeti értékét. Én azzal is pont úgy vagyok, mint a C600Sport-tal: alig várom, hogy mehessek vele még egy kört!

A cikk az onroad.hu-n jelent meg

avagy minden amit egy BMW motorkerékpár kíván